Recenzia: Zvestovateľky

Recenzia: Zvestovateľky

Magazín Ver.sk 25.04.2019 4 minúty na prečítanie

Autorka knihy Zvestovateľky, Rút Krajčiová-Krajinská je prezidentkou medzidenominačného združenia žien Aglow na Slovensku a v rámci tohto hnutia v posledných rokoch pravidelne slúži ženám vo väzniciach. O svojej knihe, hovorí toto:

Biblia, Sväté Písmo, Kniha kníh bola od môjho narodenia v mojej prítomnosti. Moji rodičia boli veriaci a Slovo čítali i nám deťom. Myslím, že som mala celkom slušný kresťanský základ – čo sa týka poznania tejto hrubej knihy. Pamätám si, že niektoré pasáže Biblie som obdivovala, a najmä tie z Nového zákona, a niektoré ma zase doslova pohoršovali. Už vtedy, keď som bola malým dievčaťom, som mala otázky: „Bože, prečo si to dopustil, prečo si to tak urobil?“

Veriaci rodičia aj dnes odovzdávajú vieru svojim potomkom a dávam im za pravdu, že to nie je ľahká úloha, ak to myslia naozaj vážne. V mojej mladosti a počas môjho dospievania telesného, ale aj duševného a duchovného som patrila medzi kritikov Biblie. Boli obdobia v mojom živote, keď som ju zanedbávala aj ignorovala rôznym hanebným spôsobom. Dnes je to tak, že táto kniha mi poskytuje myšlienkovú oporu, je pre mňa zdrojom energie, útechy, povzbudenia, radosti a pokoja. Otvára mi nové myšlienkové a životné perspektívy. A to je dôvod, prečo som Bibliu začala vnímať iným spôsobom a stala sa mi inšpiráciou a podkladom na napísanie knihy „ZVESTOVATEĽKY“.

Každú kapitolu knihy som doplnila príbehmi zo svojho života a života mojej rodiny. Ba pridala som aj príbehy mojich vzácnych priateľov a udalosti, ktoré priniesol život sám a stojí to za povšimnutie.
Mala som odvahu začať úplne od začiatku stvorenia, tak ako to Biblia prináša. Keď som čítala tých pár veršov o raji, slová v mojej mysli začali plasticky vidieť tú nádheru a ja som sa pokúsila namaľovať obraz svojimi, teda ľudskými slovami.
(Genezis 2:8-15)
Záhradu Eden vysadil Boh pre svoje deti a mal ju rád. Spĺňala všetky predpoklady oddychovej zóny a zároveň poskytovala neuveriteľnú pastvu pre oči, dobrú klímu pre telo, uzdravujúcu vôňu a nepreberné množstvo nádherného, zdravého a chutného ovocia. Chuť ovocia lákala a uspokojovala všetky chuťové poháriky a ostatné zmysly človeka. Zurčiace potoky a rieky spolu s vtákmi vytvárali melódiu, ktorá hladila dušu a vytvárala neopísateľný relax a pohodu. Na brehoch riek, potokov a jazier sa v jase a nádhere svetla raja jagali drahé kamene, perly a zlato a odzrkadľovali a umocňovali nádheru kvetov, stromov a každého zákutia rajskej záhrady.
Keď sa Boh prechádzal v záhrade podvečer, ale aj počas popoludnia, ľahučký vánok sa skláňal pred jeho Majestátom a svojím šepotom oznamoval, že ide Pán. Adam aj Eva sa tešili na stretnutie s Ním a každé stretnutie im prinášalo novú a novú radosť a túžbu byť neustále so svojím Bohom.
Stvoriteľ Boh utvoril všetko nádherné. Nielen rajskú záhradu, ale aj celú planétu Zem. Často a rada cestujem a viem sa kochať v stvorení aj v stvorenstve, ktoré môžem vidieť.
Niektoré miesta na zemi sú naozaj také nádherné, že sa stane, že nad nimi alebo v ich strede stojíme v nemom úžase. Vtedy zvykneme hovoriť, že je to raj na zemi. A najväčším unikátom stvoriteľskej moci sme my – Božie stvorenia.
Nebo aj zem bez slov hovoria o nádhere a stvoriteľskej moci Pána. Myslím, že Boh zažil pri tvorení modrej planéty a celého vesmíru veľa radosti. Ďalšie kapitoly nás vtiahnu do tisícročnej minulosti ale i prítomnosti a budete môcť spoznávať charaktery a životné príbehy žien, mužov i detí, ktorí ovplyvnili
Nech sa páči, pokračujte, prosím!

Názov knihy vznikol na základe textu z Biblie – Žalmu 68:12. Keď som objavila tento prorocký žalm, bola som už na ceste hlbšieho poznávania Božieho slova. V tomto žalme Hospodin vydáva povel – a zástup žien ohlasuje Božie víťazstvá. Je neprehliadnuteľný a pripodobnený k holubiciam, ktoré nie sú šedivé, lebo ich krídla sú postriebrené a pozlátené. Vidno ich všade, kde zaletia. Sú statočné a s naliehavosťou oznamujú skutky Najvyššieho. Práve hrdinské skutky Božích žien minulosti, ale aj súčasnosti tvoria základ môjho rozprávania.

Rozhodla som sa však si bližšie všimnúť nielen biblické ženské postavy, ale aj mužov, deti a okolnosti, ktoré dotvárajú kolorit ich života. Jednotlivé príbehy sú zapísané v Biblii na rôznych miestach a dalo mi dosť práce tieto príbehy chronologicky zosumarizovať. Som šťastná, že som sa na to dala, lebo je úžasné sledovať výnimočnosť biblických žien v jednom ucelenom, spoločnom príbehu, ktorý je osadený do krásneho historického rámu. Ponúkajú nám odkaz, ktorý má hodnotu aj pre súčasného človeka.

Posúďte sami, či sa mi to podarilo.