Recenzia: Svadobné šaty

Recenzia: Svadobné šaty

Ruženka Dvorščáková 23.11.2019 2 minúty na prečítanie

„...tieto šaty padli každému dievčaťu, ako keby boli ušité priamo pre ňu. Nikdy ich nebolo treba prešívať, ani jeden jediný steh. Nikdy nevyšli z módy. Nikdy nezožltli. Tak trochu mi pripomínajú Ježišovu radostnú zvesť. Evanjelium. Vždy sa hodí. Netreba ho meniť. Dobrá novina je vždy dobrá. Nikdy nevyjde z módy a vždy zapadne. Radostnú zvesť potrebujeme počuť neustále.“

Autorka kresťanských románov pre ženy Rachel Hauck sa už niekoľko rokov prihovára ženskému srdcu prostredníctvom romantických príbehov. Každá jej kniha je príjemnou oddychovkou s pridanou hodnotou. Ponúka zamyslenie, romantickú zápletku, tajomstvo, nový pohľad na vzťahy a v neposlednom rade Boží dotyk. Inak to nie je ani v jej románe Svadobné šaty. Štyri ženy rôzneho veku, sociálneho postavenia a ich životné príbehy sa v tejto knihe prepletajú a vy postupne zisťujete, že majú spoločné viac, ako len to, čo naznačuje jej názov.

Charlotte si zamilujete okamžite. Mladá majiteľka svadobného salónu, sirota, no nie úplne opustená. Svoj život vložila do Božích rúk a preto sa nevzdáva ani v ťažkých chvíľach. Dokonca ani vtedy, keď jej snúbenec odvolá svadbu len pár týždňov pred termínom. Napriek zlomenému srdcu pokračuje v tom, čo si myslí, že od nej chce Boh. Nájsť tú správnu nevestu pre svadobné šaty z roku 1912, ktoré sa k nej dostali tak trochu tajomným spôsobom. Vďaka jej úsiliu spoznávame aj svadobné príbehy troch nositeliek týchto šiat. Hillary, sympatickej šesťdesiatničky, ktorej manželstvo skončilo šesť mesiacov po svadbe smrťou jej milovaného. Mary Grace, starenke na prahu nového života, ktorej manželstvo pamätalo mnoho a mnoho rokov. A napokon Emily. Tá, pri ktorej svadobné šaty svoj príbeh vlastne začali. Ako krôčik po krôčiku Charlotte odhaľuje ich minulosť, zisťuje, že jej vlastný život s nimi prekvapujúco veľmi úzko súvisí.

Stáva sa už zvykom a typickým prvkom románov Rachel Hauck, že neživý predmet dostáva jednu z hlavných úloh. V tomto prípade svadobné šaty hrajú svoju rolu takmer jedno storočie, vstupujú do životov budúcich neviest a menia ich životy. Emily, Mary Grace, Hillary a Charlotte. Každá iná, vsadená do inej doby, rodinnej situácie a vzťahov. Keby ste ich spoznali osobitne, asi by ste nenašli žiadne spoločné črty. Po odhalení ich minulosti ako neviest by sa mohlo zdať, že jediné, čo ich spája, sú tie šaty. Opak je však pravdou. To dôležité, čo majú spoločné, je totiž hľadanie Božej vôle pre ich konkrétne životné situácie. Kdekoľvek boli a čokoľvek robili, Boh sa k nim priznal. Ostal verný svojmu Slovu a nielen naplnil ich potreby, ale ďaleko presiahol ich očakávania.