Recenzia: Za každú cenu

Recenzia: Za každú cenu

Ruženka Dvorščáková 06.03.2020 3 minúty na prečítanie

Už je to nejaký ten piatok, čo sa na knižnom trhu objavila nevšedná kniha Davida a Jasona Benhamovcov Za každú cenu.          Ak ste o nej ešte nepočuli, je na čase to napraviť. Títo americkí autori, ktorých spája bratské puto, totiž napísali skutočne jedinečné dielko. Dvojičky opisujú vlastný životný príbeh, na začiatku ktorého bolo rozhodnutie slúžiť Bohu kdekoľvek a čokoľvek budú robiť. Ako deti oplývali nevídanou energiou, ktorú vkladali do detských lapajstiev a výmyslov všakovakého druhu. Ich otec, mimochodom celkom známy americký pastor, ju však v tom správnom čase uchopil a usmernil. Zaviedol do ich života pravidlá a disciplínu. Nešlo pritom iba o nejaký súhrn prísnych a nezvládateľných predpisov. Naopak, boli to biblické princípy, ktoré, ako sami hovoria, navždy a úplne ovplyvnili ich životy.

• Byť verný v malom
  • Byť inšpiráciou a nie bremenom
  • Prinášať život
  • Byť výrobcom a nie spotrebiteľom
  • Vytvoriť väčšiu hodnotu, než za akú dostanem zaplatené

To je 5 kľúčových zásad bratov Benhamovcov nielen pre prácu, ale aj pre život. Oni sami ich aplikujú a učia sa žiť už od dvanástich rokov. Počas štúdia na strednej, neskôr aj vysokej škole, na ceste k profesionálnemu hraniu baseballu, keď si založili rodiny, či začínali vlastný biznis.

Životné príbehy bratov Benhamovcov prechádzali rôznymi obdobiami. Prirodzene sa nevyhli ani zlyhaniam, sklamaniam, či zraneniam. Jason a David vedia, ako chutí zrada, strata práce, zomieranie svojim snom. Napriek ťažkým situáciám sa však stále snažili zamerať na to podstatné. „Keď sa zameriame na hĺbku, Boh sa postará o rozkvet. Našou jedinou úlohou je zahĺbiť sa do vzťahu s Bohom a ostať oddaní miestu, kde nás zasadil. Nemusíme sa trápiť, ako vysoko alebo široko sa rozrastú naše vetvy, musíme sa iba zamerať na to, ako hlboko sa zakoreníme. Keď sa zameriame na hĺbku vzťahu s ním, On sa postará o rast našich vetiev.“

Dovolím si povedať, že táto inšpiratívna kniha by mohla byť jedným zo základných titulov, ktoré by si mali prečítať všetci začínajúci kresťanskí podnikatelia. Nielen kvôli praktickým radám, ale hlavne kvôli svedectvu, že Božie princípy nepatria len do kostola, ale všade, biznis nevynímajúc. „Je čas, aby si kresťanskí podnikatelia začali uvedomovať, že sú poslami Božieho slova a môžu žiť naplno na pracovnom trhu a zároveň zvestovať Božie kráľovstvo. Naším cieľom je Božie kráľovstvo, naším prostriedkom je Božia práca a naším palivom je Božia láska.“

Ak si myslíte, že ako nepodnikateľom vám kniha nič nepovie, verte mi, že opak je pravdou. Ich odporúčanie urobiť viac, ako sa odo mňa očakáva a dokonca viac ako mi zaplatia, ma naozaj dostalo. „Prejsť jednu míľu je jedným z najmocnejších nástrojov v biznise. Prejdením prvej míle si splníte svoju povinnosť, ale prejdenie druhej míle otvára dvere k tomu, aby ste mohli zdieľať svoju vieru. Ak naplníte fyzickú potrebu, za ktorú dostávate zaplatené, potom môžete naplniť duchovnú potrebu, za ktorú nedostávate zaplatené. Cesta, ako naplniť duchovné potreby na pracovnom trhu, je najskôr naplniť fyzické potreby nadprirodzeným spôsobom.“

Jednoducho, no trefne vyrozprávané biblické princípy, môžete, ba priam musíte aplikovať vo všetkých činnostiach, do ktorých sa pustíte. Je jedno či ste neposedným dieťaťom, usilovným študentom, športovcom, učiteľom, biznismenom, či mamou na plný úväzok. Jasona David Benhamovci nám svojou knihou dokazujú, že slúžiť Bohu je to najsprávnejšie rozhodnutie vôbec.