Magazín

Prečítaj si z knihy II.: Krst v Duchu Svätom - Charis
05.06.2025 4 minúty na prečítanie
1.2.4 Znovuobjavenie modlitby, Svätého písma a sviatostí
Ľudia pokrstení v Duchu Svätom dosvedčujú nový smäd po modlit-
be, Svätom písme a sviatostiach. Od prvých dní Obnovy sa ľudia zhro-
mažďovali v skupinkách, aby sa modlili vedení Duchom Svätým. Mod-
litba sa stáva menej rutinnou a viac srdcovou záležitosťou, spontánnou
odpoveďou lásky a vďačnosti voči Bohu a prejavom dôvery v jeho mi-
lostivú starostlivosť o všetko, čo potrebujeme. Mnohí zistili, že ich Duch
Svätý vovádza do kontemplatívnej modlitby a do disciplíny pôstu.
Sväté písmo ožíva. Pokrstení v Duchu často prvýkrát v živote ob-
javujú, že Sväté písmo je živým slovom, v ktorom sa nám Boh osob-
ne prihovára a v ktorom nachádzame pokrm a usmernenie pre náš
život. Objavuje sa smäd po štúdiu Božieho slova a otvorenosť nechať
sa ním premieňať. Viackrát čítané texty nadobúdajú novú jasnosť,
živosť a dôležitosť. Práve preto má štúdium Biblie a tiež ohlasovanie
a náuka postavená na biblickom základe v Obnove také významné
miesto. Jednoduchí veriaci pokrstení v Duchu Svätom niekedy zís-
kajú schopnosť do hĺbky porozumieť Svätému písmu a chápať kres-
ťanské tajomstvá. Človek si novým spôsobom uvedomuje Kristovu
prítomnosť a silu v liturgii Cirkvi, osobitne vo sviatosti Eucharistie
a zmierenia. Ľudia, ktorí sa predtým vzdialili od Pána alebo prijímali
sviatosti iba zo zvyku, ich teraz zažívajú ako pramene života a túžia
ich prijímať pravidelne. Obnovená chvála, prameniaca z tejto milos-
ti, sa najzreteľnejšie zviditeľňuje v slávení liturgie Eucharistie, ktorá
je najhlbším výrazom spoločnej chvály pre všetkých, čo sú pokrstení
v Kristovi. /22
/22 Porov. Sacrosanctum concilium, 7.
1.2.5 Nová láska k Cirkvi, Panne Márii a svätým
Ľudia pokrstení v Duchu Svätom objavujú hlbšiu lásku nielen
k Ježišovi, ale aj k jeho neveste Cirkvi. Vnímajú Cirkev ako nadpriro-
dzenú realitu oživovanú Duchom Svätým, a nie iba ako ľudskú orga-
nizáciu. Úzkou interakciou s druhými bezprostredne zakúšajú, ako
uprostred rôznorodosti darov vytvára Duch Svätý v Kristovom tele
jednotu.
Objavujú tiež novú blízkosť k Márii, Kristovej Matke a neveste Du-
cha Svätého. Katolíci v nej vidia prvú učeníčku, ktorú naplnil Duch
Svätý (Lk 1, 35), a vzor viery, poslušnosti, modlitby a poddajnosti Du-
chu Svätému. Tak ako bola vo večeradle uprostred apoštolov zhro-
maždených na modlitbách, keď očakávali Ducha Svätého (Sk 1, 14),
tak aj dnes horlivo vyhľadávajú jej prítomnosť a príhovor tí, čo sa
usilujú celým srdcom odovzdať do Božej milosti. Následne nanovo
chápu a oceňujú jej úlohu ako Matky Cirkvi.
Podobným spôsobom dáva krst v Duchu Svätom nový pohľad
na svätosť a učenie svätých. Veriaci nanovo odkrývajú duchovné
poklady veľkej kresťanskej tradície Východu i Západu a cez klasikov
duchovného života prijímajú život a múdrosť.
1.2.6 Charizmy
Krst v Duchu Svätom prináša so sebou uvoľnenie chariziem,
zvlášť „duchovných darov“, ktoré uvádza sv. Pavol v Prvom liste Korin-
ťanom (1 Kor 12, 8 – 10). /23 Tieto charizmy síce v Cirkvi vždy existovali,
no v Charizmatickej obnove sa objavili v novej plnosti a na všetkých
úrovniach, medzi kňazmi, rehoľníkmi i laikmi. /24 Tieto charizmy treba
chápať v prvom rade nie ako dary určené pre prijímateľa, ale ako
dary na budovanie Cirkvi a na dielo evanjelizácie.
/23 V Novom zákone je aj iný výpočet chariziem. Obnova však upriamila osobitným spôso-
bom pozornosť na to, čo svätý Pavol v Prvom liste Korinťanom nazýva „darmi milosti“ (po-
rov. II. časť, odd. 2.3).
/24 „Charizmy sa nevytratili až tak zo života Cirkvi, ako sa vytratili z jej teológie“ (CANTALA-
MESSA, R.: Príspevok na medzinárodnom kolokviu o charizmách; uverejnený po francúzsky
ako Dons et Charismes dans la foi et la vie de l’Eglise, Edition des Béatitudes, Nouan-le-Fuze-
lier 2009, s. 68).
Všade tam, kde je Obnova zdravá a kde sa dary Ducha uplatňu-
jú zrelým spôsobom, sa dôraz nekladie v prvom rade na zázračnú
či nadprirodzenú povahu týchto darov, ale skôr na ich schopnosť
sprostredkovať Božiu lásku a budovať Kristovo telo. Zvlášť dar jazy-
kov je rozšírený už do takej miery, že je istým spôsobom bežný, naj-
mä ako dar modlitby a uctievania. /25 Spätne môžeme spoznať nád-
hernú Božiu prozreteľnosť v náuke Druhého vatikánskeho koncilu
o charizmách:
„[Duch Svätý] rozdeľuje medzi veriacich všetkých stavov aj
osobitné milosti – ,každému, ako chce‘ (1 Kor 12, 11) –, po-
mocou ktorých ich robí schopnými a ochotnými podujať sa
na rozmanité diela a úlohy užitočné na obnovu a ďalšie bu-
dovanie Cirkvi, ako je napísané: ,Každý však dostáva prejavy
Ducha na všeobecný úžitok‘ (1 Kor 12, 7). Tieto charizmy, či
už neobyčajné, alebo bežnejšie a rozšírenejšie, treba prijímať
s vďakou a uspokojením, pretože obzvlášť zodpovedajú po-
trebám Cirkvi a sú jej na osoh.“ /26
/25 V Obnove existujú početné správy o zázračnom dare jazykov, kde rečník nepochopiteľ-
ným spôsobom hovoril jazykom, ktorý sám nepoznal, ale poslucháč ho ovládal. Napr. od-
borník na biblické jazyky Dom Louis Leloir OSB referuje o tom, že žasol, keď na jednom
charizmatickom modlitbovom stretnutí počul, ako sa istá žena, ktorá vedela len po fran-
cúzsky, obrátila v modlitbe na Pannu Máriu v starej sýrčine. LELOIR, L.: Désert et communion,
Spiritualité Orientale, č. 26, Abbaye de Bellefontaine, Bégrolles en Mauges 1978, s. 230.
/26 Lumen gentium, 12.
Knihu si môžete objednať tu: https://www.ver.sk/produkt/1100074126/krst-v-duchu-svatom a dočítať do konca. Povzbudivé a inšpiratívne čítanie.
Čo ďalšie ťa chytí za srdce?
Ver.sk. Je to vec srdca.